طلاق پوتین تابوی سیاستمداران روس را شکست
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

"جدایی رئیس‌جمهوری روسیه پس از 30 سال زندگی مشترک از همسرش تابوی مقام‌های این کشور را که هرگز درخصوص زندگی شخصی و مشکلات خصوصی‌شان علنا صحبت نمی‌کنند، در هم شکسته است."

 روزنامه واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد: ‌«ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روشی غیرمعمول را برای افشای خبر جدایی از همسرش برگزیده است. او در مصاحبه‌ خود با تلویزیون دولتی روسیه که اواخر روز پنجشنبه هفته گذشته صورت گرفت، گفت که با همسرش لیودمیلا پوتینا مدتی است زندگی نمی‌کند و قرار است به زودی از یکدیگر جدا شوند.

طلاق در روسیه امری عادی است، اما همچنان یک تابو و عمل نامناسب و زشت در میان مقام‌های ارشد دولتی این کشور محسوب می‌شود چرا که سیاستمداران روس همواره سعی داشته‌اند تا تصویری مناسب و خوب از زندگی خصوصی خود به جامعه‌شان نشان دهند؛ اگرچه شایعات زیادی همواره مبنی بر همجنس‌گرا بودن یا طلاق دادن زنانشان وجود داشته و دارد.

آخرین رهبر روس که زن خود را طلاق داد "پتر کبیر" یا همان پتر اول، تزار روس بود که بیش از 300 سال قبل می‌زیست. مادرش وی را مجبور کرد تا در سن 17 سالگی و به سال 1689 میلادی با یودوکیا لوپوخینا ازدواج کند اما این زندگی مشترک تنها 9 سال دوام داشت و پتر اول زنش را طلاق داد و او را در یک زیرزمین زندانی کرد. این تزار روس بار دیگر در سال 1711 ازدواج کرد.

زن جوزف استالین دیکتاتور شوروی سابق به نام نادژدا آلیلویوا در سال 1932 میلادی با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد اما به دلیل کنترل و سانسور شدید رسانه‌های آن زمان، تنها خبر فوت وی و نه علت اصلی مرگ این زن منتشر شد.

اما در میان زنان روس و رهبران شوروی سابق و روسیه نوین که کارشان به جدایی و طلاق یا خودکشی نکشید، می‌توان به همسران میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق و بوریس یلتسین، اولین رئیس‌جمهوری روسیه پس از شوروی اشاره کرد.

"رایسا گورباچوا"، همسر میخائیل گورباچف نقش چشمگیر و فعالی در عرصه سیاست و جامعه شوروی سابق ایفا کرد. او استاد دانشگاه بود و در سفرهای داخلی همسرش را همراهی می‌کرد و به ایراد سخنرانی‌هایی می‌پرداخت و با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد. این اقدامات وی باعث شده بود تا در خارج از محبوبیت فزاینده‌ای برخوردار شود اما این رفتار همسر گورباچف باعث نشد که آنها از هم طلاق بگیرند و این زوج ازدواج شادی داشتند. رایسا در سال 1999 میلادی به علت ابتلا به سرطان درگذشت.

ناینا یلتسینا، همسر بوریس یلتسین نیز با وجود آنکه کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شد اما مورد حمایت و قبول بسیاری از روس‌ها بود. او همچنان در تورنمنت‌های تنیس مسکو و برای حمایت از بازیکنان حضور می‌یابد و پس از مرگ همسرش ازدواج نکرده است.

قانون طلاق در روسیه بسیار سهل است. اگر زوجین تصمیم بگیرند که از یکدیگر جدا شوند و فرزند صغیری نداشته باشند، باید به دفتر ثبت اسناد رسمی رفته و مبلغ 400 روبل (12 دلار) بپردازند و برای تکمیل فرآیند طلاق یک ماه صبر کنند. اموال نیز میان دو طرف به صورت نصف به نصف تقسیم می‌شود مگر آنکه زوجین به نحوه دیگری برای تقسیم اموال به توافق برسند یا یکی از آنها دیگری را به دادگاه بکشاند. هیچ فرآیند جدایی رسمی در روسیه وجود ندارد و زوجین تا زمان نهایی شدن طلاق نباید از یکدیگر جدا زندگی کنند.

با وجود تمام این موارد، خود پوتین خانواده‌های روس را به ارزش‌های خانوادگی ترغیب و آنها را به داشتن فرزندان بیشتر تشویق کرده و برای خانواده‌های پرجمعیت پاداش‌ها و مبالغ زیادی در نظر گرفته است.

همچنین با وجود آنکه رئیس‌جمهوری روسیه از جانب شهرنشینان تحصیل کرده و غربی‌شده این کشور با مخالفت‌هایی مواجه است اما موقعیت خود را با ایجاد جلب حمایت از جانب رای‌دهندگان محافظه‌کار روستایی که به ارزش‌ها و سنت‌های کلیسای ارتدوکس احترام می‌گذارند، تقویت کرده است.

در پی انتشار خبر طلاق پوتین از همسرش، شایعاتی مبنی بر ازدواج وی با قهرمان ژیمناستیک المپیک 2004 آتن بر سر زبان‌ها افتاده است. شایعات گواه آن را دارند که پوتین چند سال با این زن جوان که 30 سال دارد، در ارتباط بوده اما دیمیتری پسکف، سخنگوی وی اعلام کرد که هیچ زن دیگری در زندگی رئیس‌جمهوری روسیه وجود ندارد.

پوتین و قهرمان ژیمناستیک

پوتین از زمان اولین دور ریاست جمهوری خود در سال 2000 میلادی همواره خانواده خود را از انظار عمومی پنهان نگاه داشته به طوری که دو دختر وی که هم اکنون در دهه دوم زندگی‌شان قرار دارند به مدت 13 سال است که در انظار عمومی ظاهر نشده‌اند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه هفته گذشته اذعان داشت که دو دخترش به نام‌های یکاترینا و ماریا خوب هستند و در روسیه زندگی می‌کنند و با این حرف بر شایعات مبنی بر اینکه پس از ازدواجشان روسیه را ترک می‌کنند، خاتمه داد.

وی همچنین گفت که خانواده‌اش را به این دلیل که تمایلی به ظاهر شدن در میان مردم ندارند، از چشم جامعه دور نگاه داشته است.

اما علی رغم خانواده پوتین که در انظار عمومی ظاهر نمی‌شوند، او سگ‌ها و سایر حیوانات خانگی خود را در معرض نمایش قرار می‌دهد. در اکتبر سال 2008 میلادی، خبرنگاران به محل سکونت رئیس‌جمهوری روسیه فراخوانده شدند تا او یک توله ببر را که به خاطر جشن تولدش هدیه گرفته بود، در معرض نمایش قرار دهد.»






June 9th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي